Het klokkenschip

Veel mensen noemen de toren van Gorinchem de “Sint Jan”. Ik ook, vroeger. Sinds ik zelf torengids ben, is me dat hier effectief afgeleerd. Grote Toren heet ie, en ik schrijf er veel over, kijk er vaak naar, en heb er ongeveer 100.000 foto’s van gemaakt, waarmee ik jullie regelmatig lastig val. Maar, er IS wel een echte Sint Jan, en die staat in Den Bosch. Vandaag waren de Gorcumse VVV torengidsen te gast bij De Kring Vrienden van ’s Hertogenbosch, die maar liefst 30 torengidsen hebben. Maar ja, de Sint Jan is dan ook dagelijks geopend.

Man, man, man, wat een verschrikkelijk mooie rondleiding vandaag. Ik zal er zo nu en dan wat foto’s van posten.
We ontmoetten gepassioneerde torengids Pieter van der Schoot, die een vertaal vertelde, dat zó stoer is dat ik het even met jullie wil delen! Het gaat over een schip, dat – geladen met 226 gestolen torenklokken – werd gesaboteerd en tot zinken werd gebracht om de klokken uit handen van de Nazi’s te houden. Ze zouden worden omgesmolten voor de oorlogindustrie. Het schip zonk voor Urk. Na de bevrijding is de kostbare lading geborgen, en zijn de klokken weer terug gehangen. Zoiets is in Gorinchem ook gebeurd, meer daarover in een volgende post!

Lees over het klokkenschip: wát een verhaal! Let ook even op de M afbeelding op de foto!

http://www.urkinoorlogstijd.nl/het-verhaal-van/-het-klokkenschip

Dank aan Pieter van der Schoot en de Kring Vrienden van Den Bosch voor de geweldige ontvangst, en fantatische rondleiding!
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

